neděle 15. dubna 2012

Ropušnice v bramborové postýlce


Stále experimentujeme!

Po 250 milionů let starém jeseterovi se pod náš drobnohled dostala ropušnice obecná, která dle její bojovné výbavy nebude o moc mladší než jeseter. Když jsem tuto rybu viděla poprvé, myslela jsem si, že utekla z filmu Karla Zemana Cesta do pravěku. Její pancéřování, ohnivá barva a pilovité zuby budí opravdu respekt. A jak už to v životě bývá, drsná slupka sladké jádro skrývá a toto stoprocentně platí pro tuto rybu. 



A tak jsme sáhli hodně hluboko do naší odvahy a i přes všechno, co se o ní říká se pokusili s touto potvorou porovnat. Už při kuchání mne překvapila jedna zvláštní věc. Až jsem se polekala, že jsem nedávala pozor a praskla mi žluč. 

V břišní dutině má totiž ropušnice černou blánu a pod ní se skrývá bělostné
masíčko, jak vidíte na obrázku.            

Také si dávejte velký pozor, kde jí uchopíte. Má oválné ze stran zploštělé tělo, s velkou mohutnou opancéřovanou hlavou. Já si pozor nedávala, vzala jí za hlavu a vzhledem k tomu, že ryba má i po celém těle zkostnatělé výrůstky, jsem si jeden takový vrazila do prstu a modlila se, aby se mi to nepodebralo.. Podebralo.. do druhého dne jsem měla prst oteklý, ale naštěstí stačilo ránu otevřít a postříkat desinfekcí. Byť ostny této rybu obsahují v malém množství jedovatých látek, nejsou v žádném případě pro člověka nebezpečné. Efekt mého poranění byl stejný, jako když v moři šlápnete na ježka.Určitě trocha opatrnosti je nutná a váš zájem o tuto rybu by díky tomu neměl polevit.








Ropušnice v bramborové postýlce


Ingredience
1 kg ropušnice
3-4 lžíce citronové šťávy
1 lžíce koření na mořské ryby
1 kg brambor
200 g čerstvé červené papriky
100 g cibule
100 g zelených oliv
100 ml olivového oleje
200 ml Vody na podlití
3 Stroužky česneku
Pár snítek bazalky a rozmarýnuRybě odstraníme šupiny. Jak?.. vzala jsem lžíci, obrátila jí proti směru šupin a oškrabala. Jde to velmi 
dobře. Pokud toto uděláte v dřezu s napuštěnou vodou, šupiny se nerozletí po celé kuchyni. To platí pro všechny ryby. Pak rybě nařežeme po obou stranách zářezy. To proto, abychom do nich mohli vetřít směs z olivového oleje, soli, koření,česneku, bylinek a citrónu. Nejlépe se vše dělá v keramickém 
hmoždíři - nalejeme do něj olej, citron, rozmačkáme česnek, vložíme čerstvé bylinky, sůl a koření a vše pomačkáme, promísíme - nepotřebujeme z toho udělat kaši, ale jen chceme, aby se vůně smísily. 
Natřeme na rybu. Necháme jí v tomto "kabátku" asi tak 20 minut. 


Věřte, že na tu lahůdku dlouho nezapomenete.
Nikdy bychom podobnou rybu zřejmě díky předsudkům neochutnali.
Ale už při fotografování jsme zjistili, že ona není vůbec ošklivá. Měla nádhernou lososovou barvu, a její prehistorický vzhled je prostě zajímavý.
Postup 
Mezitím si oloupeme a nakrájíme brambory na menší kousky, nakrájíme papriku, cibuli, olivy a pak vše vložíme do olejem vymazané nádoby i s rybou.
Pak už jen vnímáme tu vůni, která se line 40 minut z trouby, vyhřáté na 200 stupňů.

A ten konečný výsledek, ta nádherná chuť, která vznikla smísením všech ingrediencí nás přesvědčila o tom, že se musíme o tento vynikající recept podělit. Tato ryba nebyla na našem stole určitě naposledy.Chuť a struktura masa byla natolik vynikající, že se dostala mezi favority naší rybí kuchyně.
foto: Marcela Borýsková & Boris Stojanov
Autoři článku: Marcela Borýsková a Boris Stojanov

1 komentář:

  1. Parádně napsaný článek :) ropušnici zkusím a nechám se inspirovat.

    OdpovědětVymazat

Děkujeme za vaše příspěvky. Tým GastroCZ